După 2007// de Dan Alexandrescu


Partea I

Trenul tocmai trecuse de punctul de frontiera de la Curtici si mergea uşor către Arad.

– Şi după cum spuneam, problema tot la nivelul de împrumuturi de forme fără fond a rămas, numai ca acum nu mai importam modele din Franţa, acum importăm democraţie de le UE. Uită-te la ce producem noi, în România. În afară de campania aia de „Produs în România” (care apropo, apare pe produse de nivelul beţe de chibrit şi borş sau mai bine zis borâş, care se vinde in supermarketuri), nu pot găsi un lucru, un concept, o idee care să fie al nostru, produs şi promovat de noi. Un fel de brand naţional dacă vrei…

– Da, ştiu ce zici, văd că suntem într-o criză de identitate colectivă, însă…

– Stai un pic, pentru ca nu e vorba de criză de identitate, că noi avem identitatea noastră e vorba de o criză de valori, pentru că valorile actuale sunt valori răsturnate.

– Păi asta vroiam sa spun, că trăim într-o vreme în care identitatea noastră bazată pe vechile valori, se schimbă, se află într-un proces de adaptare cu realităţile care ne înconjoară. După părerea mea, proiectul european este foarte bun pentru că nu numai că acum avem o direcţie democratică după 45 de ani de comunism, dar acum e momentul în care se reînnoiesc valorile vechi cu altele noi.

– Serios, ca de exemplu ce valori?

– Păi să luăm valori precum toleranţă, anti-rasism, democraţie, drepturile omului… Ce poţi spune despre astea gândindu-te la acum 25 ani? Şi ce poţi spune acuma? Categoric că românii s-au schimbat în bine, au evoluat. Acum ne putem apropia cât de cât de Europa

– Mda, aşa e, de parcă până acum am trăit în Asia

– Exact, până şi la sat vezi schimbarea. Acum ţăranul român are un cămin cultural dotat cu tot ce îi trebuie, are proiecte europene pentru gropi ecologice de gunoi, infrastructură pentru apă, gaz, canalizare şi drumuri asfaltate. Nu e acesta un progres? Acum ţăranul român nu mai e în colectiv, se poate bucura de munca şi de banii lui, în fiecare sat există mini marketuri de unde el poate să cumpere tot ceea ce i s-a refuzat înainte… iată, aceştia sunt indicatorii concreţi ai apropierii noastre de Europa. Şi asta doar aşa, ca sa nu intru mai în amănunte.

Partea 2

– Auzi? băăă, m-auzi?…………………….Stanciuleee, bă opreşte dreacu flexu ăla. Aşa, e mai bine acum. Ce naiba tai acolo?

– Ia te uită la el… Bă da tu de când stai să dai ordine? La cât ai fost aici azi dimineaţă? Noi eram deja gata cu debaraua spartă, uite, vezi zidul ala? Nu ăla bă boule, că ăla comunică cu baia, ălălalt? Din baros l-am dat jos.

– Şi ce dacă, dar eu când era filtru de la maşina de şlefuit futut, cine a dat la şmirghel şi sufrageria şi holul de la intrare?

– Auzi, ştii ce? Nu mă fă să zic…. nişte treburi, că după aia….. înţelegi? Uite, e Oprea aicea care poa’ să zică.

– Eu nu…

– Bă las că te ştim noi!

– Deci eu nu am zis nimic când ai îndoit mâneru de la mandrină, când ai stat cu gheata pe el, ş-atunci de ce sari la mine?

– Alo, iar aţi început? Bă, voi lucraţi sau filozofaţi, că va ia mama dracului acuma pe toţi. Stanciule, de ce nu aţi aruncat remorca aia de aseară cu moloz?

– Păi… am zis să vină Nicu.

– Gura! Iar te scoţi! Nicu a fost şi aseară, e şi acum. Nicule, îl iei pe Stanciu şi pe Oprea şi plecaţi. Acum!


Partea 1 şi 2

– Înseamnă că aici e vorba de o neînţelegere. Eu nu spun că proiectul european nu e bun, eu doar încerc sa mă rezum la probleme actuale ale României. Cum ai caracteriza în 3 cuvinte ţăranul român de azi? Dar românul în general? Nu vezi că nici la sate nu mai există decât o populaţie dezorientată de oferta prea mare din super mini market, fără nici o identitate? Nu mai vezi o ordine, o disciplină, toate sunt căzute la pământ, ţăranul român e un om urât.

– Nu as spune chiar aşa. Ia de exemplu un sat, uite, satul ăsta sau mic orăşel, ce o fi. Ce vezi în jur, clădiri noi, parcele frumos amenajate… Ce înseamnă asta? Că oamenii au început să se civilizeze, şi să îşi dorească un trai mai bun. Ai un trai mai bun, ceri mai multe de la ceilalţi, ai un simţ civic mai accentuat. Uite câmpul asta, ce frumos sunt rânduite culturile. Ia uite şi şanţul de irigaţii, care pe vremuri făcea inundaţii că era colmatat, ia uite acum ce frumos a fost drenat, sigur e mâna vreunui primar gospodar. Aşa să tot te uiţi pe geam, cum să nu apreciezi progresul nostru către Europa?

………………………………………………………………………………………………


– Bă mergi mai uşor că rupi dreacu amortizoarele.

– Auzi, vrei să conduci tu?

– Aaaa, nuu, eu numai ziceam, nu dădeam cu parul.

– Opriţi aici. Lopeţile sunt în spate. Hai!

– Ba ce dreacu e aicea? A zis Suciu că e moloz cu tencuială şi bolţari, dar fier beton!!?? Cum să îl arunci aici pe câmp? Nu se poate aşa ceva…. Ne trebuie încă un om.

– Bă ia lasă vorba şi pune mâna pe lopată. Hai, 1, 2, 3 şiiii…… Aşa mă băieţi, vedeţi ca a căzut tot în şanţ? Şi pe urmă să nu îmi ziceţi domnu inginer.

– I-auzi, vine trenu!

– Şi ce dacă, mă cac pe el.

– Bă aia se uită la noi! MUIEEE! MUIEEE! MUIEEEE fraierilor! Ce te uiţi băăă moşule pe geam?

– Ia bă Stanciule, arată-le curu, nu te ţine!

………………………………………………………………………………………………


– Stimatul meu domn, nu cred ca are rost să intru în polemică cu dvs. pe probleme de europene, de progres şi toleranţă. Atât vă rog, uitaţi-vă pe geam.

– Hehe, cred că m-aţi înţeles greşit, mă rog… Ia te uită domnule ce fac ăia pe remorcă, au aruncat mizeria în şanţul de irigaţii. Şi mai şi aleargă cu pantalonii în vine, cred că înjură la tren.

– Aşa e domnul meu, priviţi progresul în cadrul Uniunii Europene. Dar cine credeţi că urlă acolo pe câmp?

– Aaa, lăsaţi-i domne’ în pace, sunt nişte ţigani.

Acest articol a fost publicat în Proza și etichetat , , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

Lasă un răspuns

